ZORG VOOR LEERLINGEN

De ondersteuningsroute van ‘t Palet

Voila is onderdeel van samenwerkingsverband de Eem. Het samenwerkingsverband en Voila streven ernaar om zoveel mogelijk kinderen vlakbij hun huis goed onderwijs te bieden. Dit betekent dat er soms extra ondersteuning voor een leerling, een groep kinderen of een hele school nodig is. Deze ondersteuning wordt geregeld vanuit een intensieve samenwerking tussen het kwaliteitsteam van Voila en de onderwijsondersteuner van het samenwerkingsverband de Eem (SWV De Eem).

Vooral door vroegtijdige signalering en preventie willen we proberen te voorkomen dat kinderen buiten Leusden naar school moeten gaan.

Hoe ziet dat er concreet uit?

Algemeen

Iedere leerkracht volgt de vorderingen van de leerlingen m.b.v. observaties en methodetoetsen. Daarnaast volgen we de ontwikkeling van onze leerlingen, door twee keer per jaar de methode-onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld (LiB) af te nemen. In de groepen 1/ 2 wordt de ontwikkeling van het kind gevolgd door observaties m.b.v. Leerlijn het Jonge kind (LJK) De sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 wordt gevolgd door twee maal per jaar een meting doen vanuit KANVAS (instrument van de Kanjertraining) 

Aan de hand van LiB, LJK en KANVAS volgen we zowel de didactische als de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. 

Resultaten van deze toetsen en observaties worden bijgehouden in het digitale leerlingvolgsysteem Parnassys. De leerkrachten stellen aan de hand van de resultaten tweemaal per jaar een groepsplan op waarin het aanbod op ondersteuningsniveau 1 t/m 3 wordt omschreven. In het groepsplan wordt bepaald welke leerling aanbod krijgt op welk ondersteuningsniveau. De groepsplannen worden besproken met de intern begeleider.

Extra ondersteuning

Wanneer blijkt dat een kind een onderwijsbehoefte heeft op ondersteuningsniveau 3, bespreekt de leerkracht dit met de intern begeleider. De leerkracht en intern begeleider bespreken wat de leerling(en) nodig hebben en op welke manier dit geboden kan worden. Dit valt allemaal nog onder de basisondersteuning van de school en wordt opgenomen in het groepsplan.

Wanneer het aanbod op ondersteuningsniveau 3 niet toereikend is, heeft de intern begeleider een ondersteuningsvraag voor het ondersteuningsteam. Het  ondersteuningsteam bestaat uit Mireille v. Iperen (onderwijsondersteuner van SWV de Eem) Alette Rond (kwaliteitsteam Voila) en Els Brouwer (Lariks) . Samen wordt er gekeken wat er op dat moment verder nodig is voor de leerling en/of de leerkracht om de leerling tot verdere ontwikkeling te brengen. Om dit proces goed te kunnen volgen, wordt een TOP-dossier van de leerling opgesteld, waarover u als ouder wordt geïnformeerd. 

Indien blijkt dat er extra ondersteuning voor een individuele leerling nodig is, wordt een MDO (multi disciplinair overleg) gepland. Hieraan nemen het ondersteuningsteam, de intern begeleider, de leerkracht en de ouders deel. Indien nodig kan er nog iemand met specifieke expertise rondom de hulpvraag aansluiten.Ter voorbereiding op de bijeenkomst ontvangt iedereen het opgestelde TOP-dossier, zodat iedereen die meepraat en meedenkt vanuit dezelfde basisinformatie deelneemt aan het gesprek. 

Na dit overleg kan het zijn dat er een arrangement wordt afgegeven vanuit het SWV of Lariks om de extra begeleiding te bekostigen. In het TOP-dossier wordt het ontwikkelingsperspectief (OPP) en de doelen verder uitgewerkt.

Deze website is beveiligd d.m.v. reCAPTCHA. De Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.