Onderwijs Ontwikkelingen
Voor het cursusjaar 2025-2026 richten we ons op de volgende ontwikkelingen, voortkomend uit de analyse van ons huidige onderwijs en ambitie voor de toekomst:
Focusgebieden en Ontwikkelgroepen
1. Rekenen
De ontwikkelgroep rekenen richt zich op het verbeteren van de rekenresultaten. Het percentage kinderen dat het 1S-niveau behaalt willen we hiermee verhogen.
Speerpunten van de ontwikkelgroep zijn:
- Het continueren van lesbezoeken aan de hand van kijkwijzers.
- Een kritische blik op de methode en het reken-curriculum om meer inzicht in de leerlijnen te krijgen en keuzes te durven maken in het aanbod.
- Het maken van afspraken over doelgericht werken en hoe behaalde doelen van leerlingen worden genoteerd.
- Het aanpakken van leerlingen die doelen niet behalen, in koppeling met het traject 'hoge verwachtingen'.
- Toewerken naar de schoolambitie middels 'hoge verwachtingen'.
De groepen 3 tot en met 8 gaan in dit schooljaar werken met Bareka in combinatie met Rekensprint, waarmee het afgelopen jaar proefgedraaid is. Het team zal een scholing volgen over 'hoge verwachtingen', wat aansluit op het rekenonderwijs.
2. Taal/Lezen
't Palet behaalt al jaren goede resultaten voor lezen. Ons streven is om het percentage leerlingen dat het 2F-niveau (functioneringsniveau M8) behaalt, hoog te houden.
De doelen van de ontwikkelgroep lezen zijn onder andere:
- Implementatie van de nieuwe methode Veilig Leren Lezen in groep 3.
- Uitbreiding van Atlantis naar groep 5 en afstemming met groep 4.
- Scholing rondom technisch lezen en mogelijk Close reading in de bovenbouw.
- Monitoring van de rode lijn via lesbezoeken, leerlingresultaten en teamgesprekken.
- De start met ‘de bibliotheek op school’, wat het lezen stimuleert door deskundige leesconsulenten, inspirerende boeken en een uitnodigende leesomgeving.
3. Jonge kind
We willen het kleuteronderwijs verder verstevigen, zodat kinderen met een goede basis naar groep 3 gaan. De ontwikkelgroep ‘het Jonge kind’ gaat zich verdiepen in recente inzichten om te onderzoeken hoe het onderwijs voor de 4- tot 7-jarigen versterkt kan worden. Dit omvat een kritische blik op de huidige praktijk om te zorgen dat deze aansluit bij de nieuwste inzichten over ontwikkeling, spel en leren.
De doelen van deze ontwikkelgroep omvatten:
- Het gezamenlijk bepalen van de visie op kleuteronderwijs.
- Het evalueren van de leerlijn voor het jonge kind.
- Het creëren van 'rijke hoeken'.
- Het stellen van 'hoge verwachtingen' en doelgerichter werken.
- Een visie formuleren op de zogenaamde 'okt/nov/dec' kinderen.
Door deze gezamenlijke reflectie wil het team een sterke doorgaande lijn van groep 1 tot en met 3 bouwen vanuit een bewuste pedagogische en didactische visie.