Toelatingsbeleid en eventuele aanname
Welkom
Binnen Stichting Voila, waar 't Palet onderdeel van is, staat voorop dat ieder kind welkom is en recht heeft op een passende onderwijsplek. Wij streven ernaar dat kinderen zoveel mogelijk in de eigen omgeving naar school kunnen gaan, bij voorkeur naar de school van hun keuze. Soms zijn er echter grenzen, bijvoorbeeld wanneer er meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plaatsen, of wanneer een kind specifieke onderwijs- of zorgbehoeften heeft. In die gevallen biedt ons toelatingsbeleid duidelijkheid over de stappen in het aanmeld- en toelatingsproces. Het volledige beleid kunt u nalezen via de volgende link: Toelatingsbeleid 't Palet.
Na de aanmelding (dit volgt na toelating)
Na aanmelding van uw zoon of dochter ontvangt u een bevestiging van onze administratief medewerker. Wij vinden het belangrijk dat u ons op de hoogte houdt van eventuele wijzigingen tussen het moment van aanmelden en de startdatum, bijvoorbeeld veranderingen in de thuissituatie, nieuwe gegevens of bijzonderheden in de ontwikkeling van uw kind.
De coördinator van de onderbouw verzorgt de plaatsing van nieuwe leerlingen in één van de kleutergroepen. Indien nodig (en met uw toestemming) vindt er een overdracht plaats vanuit het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal, zodat de overgang naar school zo soepel mogelijk verloopt.
Aanname en instroom van kinderen (5–12 jaar)
Wanneer een kind instroomt in een hogere groep, nodigen wij ouders altijd uit voor een kennismakingsgesprek. Dit gesprek is vaak met de directeur en de intern begeleider. Zo krijgen wij een goed beeld van de ervaringen van uw kind op de vorige school en kunnen we inschatten of er extra ondersteuning nodig is.
Wanneer uw kind van een andere school in Leusden komt, neemt de school contact op met de directeur van de vertrekkende school. Hierbij vragen wij u om de school vooraf te informeren dat dit gaat gebeuren. Onze intern begeleider neemt daarnaast altijd rechtstreeks contact op met de intern begeleider van de vorige school om de overdracht van informatie zorgvuldig af te stemmen.
Daarnaast gebruiken we het leerlingdossier van de vorige school (de zogeheten onderwijskundige rapportage) en, indien van toepassing, informatie van externe hulpverleners. Op basis daarvan bepalen wij of wij uw kind voldoende aandacht en ondersteuning kunnen bieden binnen onze school.